برق ساختمان چیست ؟

برق ساختمان
برق ساختمان

برق ساختمان :

برق ساختمان هر خانه ای دارای چندین نوع سیم کشی است . بعنوان مثال سیم کشی برق ساختمان سیستم های توزیع ، روشنایی، لوازم با نصب دائم و قابل حمل،تلفن،گرمایشی یا سیستم کنترل تهویه ، سینمای خانگی و سیستم های شبکه ی کامپیوتری .
مـقـررات برای نصب و راه اندازی سـیم کشی برق سـاختـمان به طور گسترده ای در سراسر جهان متفاوت با قوانین ملی، منطقه ای ، و شهری و ………… است . در بعضی از نقاط جهان اجازه صاحـب خانه برای نصب برخی یا همه سیم کشی در خانه مورد نیاز است و بعضی موارد اجازه حوزههای قضایی لازم می باشد.
آغاز سیم کشی خانه زمانی بود که دکل چراغ برق و تلفن برای بار اول در پایان قرن 19 مقابل خانه ها نصب شد و در پایان قرن 20 با تنوع سیستم های قابل نصب برای خانه گسترش یافت. خدمات برق در نظر گرفته شده در خانههای مدرن ضروری است، و در بسیاری از خانه های مدرن نیز تلفن ، با دسترسی به اینترنت،سیستم های امنیتی و تصویری ، حفاظتی و نظارتی و … ارائه شده باشد.
در برق ساختمان ساخت و ساز خانه های جدید ، سیم کشی برای تمام سرویس ها الکتریکی را می توان به راحتی قبل از دیوار چینی به پایان رساند. در ساختمان های نوساز، نصب و راه اندازی یک سیستم جدید مانند یک سیستم امنیتی، و یا سینمای خانگی، لازم است که سیم کشی به صورت توکار و سیم ها پنهان باشد. ساختمان های مختلف از قبیل آپارتمان و خانه های آپارتمانی ممکن است پیچیدگی نصب و راه اندازی اضافی جهت خدمت رسانی در یک خانه را به همراه داشته باشد .

 

برق ساختمان
برق ساختمان

خدمات متداول سیم کشی ساختمان عبارت است از:

پریز (نقاط توزیع)
نورپردازی و وسایل نوری و کلید ها
تلفن
اینترنت
تلویزیون، یا پخش صوتی، کابل، ماهواره
ویژگی های بالا ممکن است شامل:
سینمای خانگی
سیستم صوتی
سیستم های اعلام سرقت
دوربین مدار بسته امنیتی
هوشمند سازی
مدیریت انرژی باشد
سرویس های مخابراتی و برق نیاز است که از نقاط ورودی به نقاطی که تجهیزات نصب شده اند بروند. برای تامین برق، نیاز است که یک کابل از سقف و یا کف وارد جعبه توزیع شود. جعبه توزیع، و یا جعبه فیوز، یک جعبه فلزی که شامل فیوز ها می باشد که بر روی یک دیوار از خانه نصب شده است معمولا در بسیاری از خانه های جدید جعبه فیوز ها در گاراژ یا پارکینگ بر روی دیوار نصب می شود.

 

عناصر:

برق ساختمان
برق ساختمان

 

 

 

 

پریز ( نقاط توزیع)

مکان هایی که به برق نیاز است باید پریزی در نظر گرفته شود . در بسیاری از مناطق نصب و راه اندازی باید منطبق با استانداردها و توسط یک برقکار دارای مجوز و یا واجد شرایط انجام شود. پریزها معمولا باید در مکان هایی که یک دستگاه مانند، تلفن، رایانه، تلویزیون، سینمای خانگی، سیستم امنیتی، سیستم دوربین مدار بسته نصب شده است وجود داشته باشد.

 

اتصالات نور و کلید

 

 

 

 

تعداد اتصالات نور به نوع اتصالات نور و روشنایی مورد نیاز در هر اتاق بستگی دارد. لامپ رشته ای ساخته شده روشنایی خانه را می تواند برآورد کند ، اما در خانه های مدرن با استفاده از یک طیف گسترده ای از منابع نور به ارائه سطوح نور مورد نظر با بهره وری انرژی بالاتر از لامپ های رشته ای استفاده می کنند که این کار باعث صرفه جویی در هزینه ها و مصرف انرژی می شود. طراح نور می تواند توصیه های خاص برای روشنایی در یک خانه فراهم می کند. در طرح روشنایی خانه باید سیم کشی کنترل روشنایی در نظر گرفته شود. به عنوان مثال، استفاده از کلید چندگانه برای راهروها و راه پله ها مفید است بطوری که بتوان آن را از دو محل خاموش و روشن نمود.

 

تلفن

 

 

سیم کشی تلفن بین ورودی تا نقاطی از خانه که به تلفن نیاز است باید صورت گیرد. اغلب در خانه برای راحتی تلفن در آشپزخانه، اتاق مطالعه، اتاق نشیمن و یا اتاق خواب نصب می شود. کابل کشی تلفن معمولا با استفاده از دو جفت سیم به هم تابیده صورت می گیرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیتا ها:

سیم کشی داده (دیتا) دارای دو جزء، عبارتند از:
تحویل خدمات داده
کابل شبکه داده
سرویس داده هایی که در خانه ارائه می شود:
ارائه سرویس ای دی اس ال
مودم کابلی

فیبر


سرویس ADSL

برای راه اندازی ای دی اس ال ما به یک اسپلیتر نیاز داریم تا خط تلفن را از خط ورودی مودم جدا کنیم. خدمات ای دی اس ال معمولا از طریق سیم تلفن ارائه می شود.
گیرنده دیجیتال
این دستگاه ها معمولا برای ارائه سرویس های اینترنت با پهنای باند بالا و ارائه فرکانس دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرد.

معمولا در ایران فقط از فرکانس دیجیتال آن مورد استفاده قرار می گیرد. و برای اتصال آن به تلویزیون نیاز به یک فیش اف مانند نیاز است.

اگر در خانه ایی بیش از یک کامپیوتر ، تلویزیون ، پرینتر و … داشته باشیم ما نیاز داریم که خانه به کابل کشی شبکه مجهز باشد.معمولا کابل کشی شبکه با استفاده از کابل کتی 5 یا کتی 6 صورت می گیرد. برای کابل کشی شبکه ما نمی توانیم مثل تلفن زنجیره ایی کابل کشی کنیم و باید به صورت ستاره ایی کابل کشی انجام بگیرد. به این معنی که از هر نقطه ایی که پورت نیاز است به هاب ، مودم ، روتر متصل می شود و ورودی سرویس به روتر یا هاب یا مودم متصل می شود.

 

فیبر نوری

 

 

 

فیبر نوری بسیار کم رایج شده است اما تعداد استفاده آن رو به رشد است. اگر خانه دارای فیبر نوری باشد ترمینال آن با نام (او ان تی ) شناخته می شود که داده ها بر روی آن انتقال داده می شود.معمولا فیبر نوری توسط ارائه دهندگان خدمات نصب می شود.

 

 

 

 

تلویزیون

اجزای مورد نیاز برای کابل کشی تلویزیون به این صورت است
آنتن
کابل کواکسیال
گیرنده دیجیتال
بسته به محلی که خانه مستقر است نوع آنتن ها متفاوت است.ممکن است یک آنتن کوچک بالای پشت بام یا یک آنتن ماهواره ایی در ارتفاعات نصب شود.
برای کابل کشی از آنتن تا تلویزیون از کابل کواکسیال با فیش های اف یا بی ان سی مورد استفاده قرار می گیرد.
گیرنده های دیجیتال را می توان به آنتن وصل نمود و از این طریق اینترنت را برای تلویزیون فراهم نمود.
سینمای خانگی
برای اینکه یک سینمای خانگی را سیم کشی کنیم باید محل نصب اسپیکر و استریو ها را بدانیم.اینکه قرار است کجا بنشینیم.در حین نصب باید فاصله تلویزیون تا دید رعایت شود.بهتر است ارتفاع اسپیکر ها با گوش ها در یک سطح و کمی بالاتر از سطح گوش نصب شوند.اسپیکر ها هم در کنار تلویزیون و هم در کنار مبلمانتان بایستی چیده شوند.معمولا اسپیکر مرکزی در زیر تلویزیون قرار می دهند.مواظب ساب ووفر ها باشید که در کنج خانه قرار نگیرند تا کیفیت سینمای خانگی را از بین نبرد

سیستم صوتی 

 

برای داشتن یک سیستم صوتی برای هر اتاق و کنترل ساده آن می توانید از سیستم های هوشمند بهره ببرید یا به صورت دستی برای هر بلندگو یک تنظیم ولوم صدا قرار دهید. سعی کنید ولوم اسپیکر ها کنار میز کارتان یا کنار تختتان باشد جایی که دسترسی به آن راحت باشد. بلندگوها را در کنج قرار ندهید تا باعث آزار و اذیت همسایه ها نشوید و علاوه بر این افت صدا را خواهید داشت و صدای نامفهومی به گوشتان خواهد رسید .

 

 

 

سیستم اعلام سرقت


شامل اجزای اصلی:
آژیر و چراغ گردان و بلندگوی 9 اهمی
آشکارسازهای حرکت
پانل اصلی
و ممکن است اجزای اضافی دیگر هم داشته باشد.
آژیر و چراغ گردان در خارج از محیط طوری که از خیابان دید داشته باشد نصب می شود.در هنگام نصب دقت لازم را بکار ببرید تا زیاد در معرض باد و باران قرار نگیرند. برای کابل کشی هم می توان از یک کابل مسی با شماره پنج دهم استفاده کرد.
آشکارسازهای حرکت در زمانی که حرکتی را تشخیص دهند فعال می شوند. بهترین مکان برای نصب، ورودی ها و مکان هایی است که ورود به داخل ساختمان امکان پذیر است. اشکار ساز ها را طوری قرار دهید که بیشترین دید را داشته باشد.
پانل اصلی را دور از دسترس و در مکانی امن قرار دهید. برای پانل اصلی حتما برق اضطراری تعبیه شود تا در صورت قطع شدن برق فعال بماند.

 

دوربین مدار بسته

 

 

برای نظارت و امنیت بیشتر دوربین های مدار بسته برای هر خانه توصیه می شود. در حین سیم کشی ساختمان بایستی کابل کشی دوربین و برق رسانی به آن مد نظر گرفته شود. بهتر است برای دوربین های مدار بسته از کابل شبکه cat 5 / cat6 استفاده شود ، به این خاطر که دوربین های شبکه قابلیت انعطاف پذیری بیشتر و کیفیت بهتری را ارائه می دهند.

 

 

 

 

هوشمند سازی (اتوماسیون)

 

 

با هوشمند سازی خانه می توانید کنترل طیف وسیعی از وسایل برقی و روشنایی را در دست داشته باشید . متداول ترین نمونه از هوشمند سازی می توان کنترل سیستم مدیریت روشنایی اشاره کرد. سیستم کنترل روشنایی هوشمند بایستی توسط یک متخصص واجد شرایط نصب شود. کابل کشی تنها یک عنصر است و بدون تجهیزات و برنامه نویسی شما نمی توانید حتی یک نور را کنترل کنید.

 

 

 

مدیریت انرژی :

با بکارگیری تجهیزات مناسب و استاندارد که توسط افراد متخصص برای هر خانه پیشنهاد می شود می توانید انرژی مصرفی خود را مدیریت کنید. یکی از راه حل های نوین استفاده از سیستم های هوشمند سازی خانه و ساختمان است.

تماس با ما      درباره ما

Comments are disabled.